حضرت علی علیه السلام در مواردی از جمله درجنگ صفین به ادعای حمایت مکارانه ابوسفیان از ایشان در جریان سقیفه اشاره نموده اند این جریان را شیخ مفید این گونه روایت می کند
(قال ابوسفیان أما والله لئن شئتم لأملأنها خیلا ورجلا. فناداه أمیر المؤمنین علیه السلام:
ارجع یا أبا سفیان، فوالله ما ترید الله بما قول، وما زلت تکید الإسلام وأهله،
ونحن مشاغیل برسول الله صلى الله علیه وآله، وعلى کل امرئ ما اکتسب وهو ولی ما احتقب ).#
(ابوسفیان گفت قسم به خداوند اگر بخواهید مدینه را پر از سواره و پیاده مىکنم.
امیر مؤمنان به وى فرمود: اى ابوسفیان بازگرد؛ قسم به خدا که در آنچه مىگویى خدا را نمىخواهى!
همیشه براى اسلام و مسلمانان نقشه کشیدهای؛ ما الان مشغول (غسل و کفن و دفن) رسول خدا هستیم.
و بر دوش هر کسى بارى است که خود کسب کرده است و سرپرست آنچه جمع آورى کرده هم اواست.)
دراین ماجرا ابوسفیان ادعای طرفداری از امام علی دارد ومی گوید می توانم مدینه را از سرباز برایت پرکنم
اما امام نمی پذیرد چراکه او ودشمنیش با اسلام را می شناسد
از جمله نکته های درس اموز دراین جریان آن است که اعلام حمایت یک دشمن مکار ومتقلب از فردی نشانه ضعف یا انحراف آن فرد نیست
وشاهد مهم تاریخی آن همین جریان است اگر صرف اظهار ارادت وحمایت یک دشمن دلیل ضعف شخصیتی باشد
آن گاه آیا عظمت وعصمت وبزرگی شخصی چون علی علیه السلام زیر سئوال نمی رود ؟!
درحالی که ما به حقانیت وعصمت امام علی ایمان راسخ داریم ودلائل محکم بر عصمت وحقانیت آن حضرت وجوددارد
بنابراین تمسک به ابراز حمایت واردات یک بیگانه ودشمن نسبت به فرد یا جریانی برای کوبیدن وتخریب وتخطئه آن فرد منطق سست وبی اساسی دارد
امروز جانبداری ظاهری والبته مکارانه برخی از شبکه های دشمن از شخصیت ها وجریانات انقلابی وبا سابقه ابزاری دردست عوام فریبان شده تا ان را نشانه مشکوک وملکوک بودن آن شخصیت وجریان بدانند
وبر طبل توخالی انگلیسی بودن برخی افراد بکوبند که البته از لوازم سخن خود نیز ظاهرا بی خبر هستند و به پیامدهای آن گویا توجه ندارند
دشمن البته غیر از ایجاد تفرقه واختلاف سودای دیگر ندارد خصوصا انگلیس که در تاریخ معاصر تز تفرقه بیانداز وحکومت کن ،او معروف است
اما چرا از فلان شخص وجریان حمایت می کند نه جریان مقابل دلیل مهم آن اقبال مردمی است که این جریان درسالهای اخیر یافته است
واین شبکه ها که طبق محاسبات میدانی احتمال بیشتر برای رای آوردن چنین افراد وجریاناتی می دهند از آنها حمایت می کنند
که علاوه بر ایجاد اختلاف هنگام رای آوردن آن جریان ادعا کنند آنها موثردر رای آوردن بوده اندوبه تعبیر مهندس باهنر صلای انا شریک سردهند
البته یک احتمال نیز از دید تحلیل سیاسی دوراز واقعیت نیست وآن این که اساسا این هادرباطن میل دارند جریانی که از آن حمایت می کنند رای نیاورد
وچون عکس العمل مردم را نسبت به تبلیغات خود را آزمود ه اند که غالبا ایرانیان خلاف نظر آنان اقدام می کنند هدف معکوس رادنبال می کنند
به هرحال دشمن دشمن است ونباید دردام فریب کاری او چه مستقیم وچه غیر مستقیم افتاد
وقطعا مردم ما که پیرو امام عرفان وسیاست علی علیه اسلام است فارغ از سخن دشمن به تشخیص خود عمل می کند
چه دشمن مکار در ظاهر موافق و درباطن مخالف او باشد مثل ابوسفیان در جریان سقیفه که امروز این گونه عمل می کند
وچه در ظاهر وباطن مخالف او باشد مثل فرزند ابوسفیان معاویه در جنگ صفین
والسلام
#شیخ المفید، محمد بن النعمان الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج 1، ص 190، تحقیق: مؤسسة آل البیت علیهم السلام لتحقیق التراث، ناشر: دار المفید للطباعة والنشر والتوزیع - بیروت - لبنان، الطبعة: الثانیة، 1414هـ - 1993 م.